Kategorier
Citröen DS Pallas 23

Motorblokken kigges efter

Poul Lorenzen fra Bredebro var på besøg og hjalp med at få kigget motoren efter. Vi startede med at afmærke de to tandhjul ved knastkæden. Der var et mærke på det lille tandhjul, men ikke noget på det store, så det markerede vi med en kørner-prik. Dernæst løsnede vi de to skruer til kædestrammeren. Kæderstrammeren er så smart indrettet at den via olietrykket trykkes mod kæden og mekanisk er lavet så den kun kan gå frem og ikke tilbage. Bag kædestrammeren sidder en lille oliesi. Nu kunne vi tage knastakslen ud: Den var dog temmelig medtaget på den ene knast.

Dernæst tog vi plejlstængerne af krumtappen. På en Citröen-motor bruges tallene 1-4 som angivelse for cylinderne med svinghjulet som udgangspunkt. På stemplerne vil man kunne se en pil pege mod svinghjulet. Hovedlejet nærmest svinghjulet er ikke markeret med et talt, men de næste fire er angivet 1-4 – der er fem hovedlejer.

Pannerne på plejlstængerne er efterboret, så de skal sidde nøjagtigt som da man tog dem af – de kan altså ikke vendes 180 grader.

Panner fra plejlstængerne
De løse foringer tages ud
De løse foringer tages ud

Vi løftede motorblokken op på nogle højere lægter for at kunne få de løse foringer ud. Disse sad godt fast: Vi prøvede først med et stykke træ, men det flækkede – løsningen var et mejsel, men man kunne have fundet noget aluminium som nok havde været bedre ved foringerne. Alle foringer med stempler kom ud og så kunne vi tjekke stemplerne. Her knækkede to af stempelringene og mange af ringene var godt medtaget. Der sidder tre stempelringe: Det er øverste er for kompression, det næste til at holde olien tilbage og det sidste for at smøre stemplet.

Stempelringe
Stempelringe

Så kom turen til at tjekke krumtappen – og her kunne vi konkludere at den var blevet slidt ovalt. Dette kan reddes men det er lettere at skaffe en anden – og jeg har to motoren med samme dimensionerne, så det bliver løsningen. Nu skal jeg have den anden motor skilt ad og taget knastakslen og krumtappen ud. Desuden skal bestilles nye stempelringe. Knastkæde, kædestrammer og pakninger er indkøbt. Motoren skal også males i den helt rigtige grønne farve og her har jeg virkelig researchet, men der er rigtig mange bud på en farve.

[print_gllr id=2711]

Skriv et svar